top of page
  • עומרי שדה פסיכולוג קליני

איך תסמונת המתחזה מחבלת בהצלחה

עודכן: 27 ביולי 2023

אתם יוצאים לעולם כדי ללכת בעקבות החלומות שלכם ולהרעיף מכשרונכם – רק כדי להרגיש כמו מתחזים מבפנים. אתם מתחילים לעבוד על משהו, וספק עצמי וחרדה מתגנבים למוח. אז אתם מחליטים להתכונן בצורה קיצונית ולהשקיע מאמץ מוגזם. אתם אולי אפילו מצליחים להשיג את המטרה שלכם במזל. אבל, אתם באמת רק רוצים הקלה, והיא באה רק באופן זמני, עד שאתם שוב הודפים כל צורה של משוב חיובי – וחוזרים שוב לחוות חרדה ולהרגיש כמו מתחזים. זה המעגל של תסמונת המתחזה.


תסמונת המתחזה בעבודה

ההתגברות של תסמונת המתחזה יכולה להשפיע על ההתקדמות בקריירה ובחיים האישיים שלכם. חלק מהאנשים יותר פגיעים לכך מאחרים, כמו מי שסובל מחרדה ודיכאון לעיתים קרובות יותר. היא גם עלולה לפגוע בדימוי ובערך העצמי שלכם ולהביא לתחושות של פרנויה, מצוקה רגשית, בידוד והרגשה שאתם בלתי נראים.



תסמונת המתחזה מגבילה את החיים


משמעותה של תסמונת המתחזה היא שאתם מתמודדים, באופן יומיומי, עם מחשבה מעוותת שאתם אולי עצלנים, לא חכמים או חסרי יכולת. אתם חוששים שלקחתם את הביטוי fake it until you make it רחוק מדי, ותוהים אם אי פעם תצליחו באמת. כשאתם מורידים מערככם, ספק עצמי ודיבור עצמי שלילי משפיעים לרעה על שגרת החיים שלכם.


במקרים חמורים, כשההשפעות של תסמונת המתחזה מתגלגלות כמו כדור שלג, התפקוד שלכם בעבודה יכול להיפגע עד כדי כך שהפחד הכי גדול שלכם עלול להתגשם – ההססנות, ההימנעות וההתנצלות התמידית שלכם פוגעות בכם ובעבודתכם.


אתם אולי מפחדים מביקורת של דמות סמכותית, כמו ראש צוות או מנהל. הסימנים הגופניים למתח כוללים רעידות, תגובות פתאומיות, יובש בפה וחוסר שינה. חפשו את הסימנים האלו כשאתם חושבים על טריגרים להרגשת ההתחזות.


אתם עלולים גם לפצות על חוסר היכולת שלכם (כפי שאתם תופסים אותה) בקושי להציב גבולות בעבודה, לקיחת יותר אחריות או משימות ממה שצריך, להישאר לעבוד עד שעות מאוחרות. התנהגויות כאלה יוצרות מתח באיזון בין העבודה לחיים שלכם.


באופנים השונים האלו, תסמונת המתחזה מגבילה את הפוטנציאל והיכולת שלכם לחיות את חייכם באושר, ועם הרגשה של סיפוק.



קצת מחקר על תסמונת המתחזה


בשנות ה-70, סוזאן אימס ופאולין קלנס גילו את התופעה הזו כשבמחקר שלהן נמצאו נשים הישגיות רבות שהרגישו כמו מתחזות במקום עבודתן או בחייהן. עם זאת, התסמונת משפיעה על נשים וגברים במידה שווה.

מחקרי המשך לא מצאו הבדלים בתחושות של "התחזות" בין המינים, מוצאים, רקע סוציואקונומי, ותחומי עיסוק. לצערי, אנשים עדיין מדברים על זה כבעיה של נשים, בגלל שהן נוטות יותר מגברים לדבר על חווית התחושה שהן מתחזות.


אנשים אוהבים להגיד על דור ה-Y שהם נרקיסיסטים, אבל מחקרים מצאו ש 70% מהם מרגישים כמו מתחזים. כמו כן, אנשים שמרגישים צורך בלתי פוסק לאתגר את עצמם עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להרגיש כך.



איך להתמודד עם תסמונת המתחזה


תסמונת המתחזה היא תופעה פסיכולוגית שמונעת מכם להפנים את ההישגים שלכם. כשאחרים מראים לכם הוכחות להצלחות וליכולת שלכם או משבחים אתכם, אתם לרוב דוחים את זה כתזמון מוצלח או מזל. אתם אולי לא מרגישים ראויים לתשבוחות, אבל האמת היא שכולם מרגישים כמו מתחזים בנקודה מסוימת. כשאתם מזהים את הרגשות האלה, אתם יכולים לעשות צעדים כדי לשפר את המצב ולהרגיש כמו המצליחנים שאתם באמת.


אתם יכולים להקל את תסמונת המתחזה באמצעות הנחייה/הדרכה, עזרה עצמית, ייעוץ מקצועי או טיפול בגישות ממוקדות. גם שיתוף הרגשתכם עם אנשים שאתם בוטחים בהם במעגל המקצועי והחברתי שלכם יכול לעזור. האם חבר אי פעם שיתף אתכם שהוא מרגיש כמו מתחזה? יש לכם מנטור בעבודה שאתם יכולים לפנות אליו כשמתעורר בכם ספק? לחיים ולעבודה שלכם יש דרישות ייחודיות, ואתם צריכים מישהו שיוכל להבין אותן ולעזור לכם להרגיש בטוחים יותר בנקודה הזו.


פרט לעזרה מאחרים, יש גם דרכים בהן אתם יכולים לעזור לעצמכם להתמודד עם הרגשת "הזיוף". התחילו באתגור של הדיבור העצמי השלילי ושל התרחישים הגרועים ביותר. הטילו ספק באמירות הנחרצות שלכם לגבי עבודתכם או יכולתכם: הפכו את "אני גרוע/ה ולא יודע מה אני עושה!" ל"אני גרוע? אני באמת לא יודע מה אני עושה?". העמדה הזו מול המחשבות תאפשר לכם להגדיל את המרחב הרגשי בנושא, לחשוב בצורה מאוזנת יותר ואולי אף להעלות דוגמאות או הסברים מנוגדים למחשבה הראשונית.


אחרי שהטלתם ספק בכך, נסו לדייק את המחשבות שלכם ולהימנע מאמירות כוללניות. במקום "כל המצגת שלי הייתה שטויות!", נסו לחשוב מה היה טוב יותר ומה פחות "אני בטוח/ה בחלק הראשון של התיאוריה, אבל פחות בחלק השני של הדוגמאות". הדיוק יכניס פרופורציה לחשיבה, יעזור לכם להכיר בחלקים החיוביים ובמסוגלות שלכם, וגם יאפשר לכם לגבש תוכנית פעולה ללקיחת צעדים יזומים כדי להתמודד עם האתגרים או הנקודות שבאמת זקוקים לשיפור. אם אתם מרגישים שקשה לכם לדייק את הביקורת שלכם על עבודתכם ואתם מזהים את ההססננות והשליליות משתלטות – אתם יכולים להיעזר במשוב. בקשו משוב על מחבר לעבודה או מנהל שאתם מרגישים איתם בנוח. משוב כזה לרוב יוכל לעזור לכם להבחין בין ביצועים טובים שתוכלו להרגיש בטוחים לגביהם ובין החלקים שדורשים המשך עבודה (אם יש כאלו בכלל).


בהמשך לכך, עקבו אחרי ההצלחות שלכם והמשוב החיובי שאתם מקבלים. אלו יכולים להיות התייחסות מצד המנהלים, החברים לעבודה או הלקוחות לגבי הביצועים שלכם בעבודה או בפרויקט מסוים, או הישגים אובייקטיבים כמו "עובד החודש", "מספר העסקאות הרב ביותר השנה" וכד'. תוכלו לחזור אליהם כשאתם מרגישים פחות בטוחים ביכולות שלכם.


קישורים לשתי כתבות בנושא תסמונת המתחזה שהתראיינתי אליהן:

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page