top of page
  • עומרי שדה פסיכולוג קליני

להבין את חמשת שלבי האבל

עודכן: 27 ביולי 2023

יש מעט דברים בחיים שהינם קשים יותר מלאבד אדם אהוב. למרבה הצער, באורח החיים העמוס שלנו, לרבים מאיתנו אין מספיק זמן ומרחב להתמודדות הנפשית לאחר אובדנים כאלו. עם זאת, כולנו עוברים תהליך של אבל אחרי אובדן של אדם יקר. למעשה, פסיכולוגים זיהו מספר שלבים אוניברסליים של אבל שנחווים לרוב לאחר אובדן.


 Albert György הפסל "מלנכוליה" שיצר האמן
Albert György הפסל "מלנכוליה" שיצר האמן

הפסיכלוגיה של אבל


בנקודה מסוימת בחייכם, קרוב לוודאי ששמעתם או למדתם על חמשת שלבי האבל: הכחשה, כעס, מיקוח, דיכאון, וקבלה. שלבים אלה זוהו לראשונה על ידי הפסיכיאטרית האמריקאית אליזבת' קובלר-רוס ב-1969. מה שאולי לא ידעתם הוא שלמרות שעבודתה של קובלר-רוס עודנה מוערכת בקרב פסיכולוגים, היא לעיתים לא הובנה כראוי.


למשל, השלבים לא בהכרח נחווים בסדר לינארי. אדם יכול שלא לחוות אותם בדיוק לפי הסדר המתואר או באופנים מובחנים. אפשר לחוות רק חלק מהשלבים, ואפשר גם לחוות שלבים שעדיין לא זוהו.


כפי שדויד קסלר, שכתב יחד עם קובלר-רוס מספר ספרים בנושא, מסביר - השלבים נועדו להתייחסות רק כמסגרת להבנת תהליך האבל הספציפי של כל אחד. כולם מתאבלים בדרכם הייחודית ובזמן שלהם.


יחד עם כל הנאמר, ההבנה שישנן מספר אמיתות קולקטיביות לגבי תהליך האבל יכולה להיות מרגיעה במידת מה כשאתם מתחילים את מסע האבל האישי שלכם. אובדנים, בייחוד אלו הטראומתיים, עשויים להיות קשים לעיבוד, אז הידיעה שאתם לא לבד בהרגשתכם אולי תתן לכם מעט מהנחמה הכה נחוצה.



הסבר של שלבי האבל


אז למה אתם צריכים לצפות כשאתם חווים את שלבי האבל? כעת נבחן את חמשת השלבים והמאפיינים העיקריים של כל אחד.


1. הכחשה

הכחשה לרוב נחווית בהתחלה של תהליך האבל. עם זאת, ניתן לחוות אותה גם מאוחר יותר, והיא יכולה אפילו לבוא וללכת לאורך עיבוד האובדן. הכחשה היא מנגנון הגנה, כזה שנועד לשמור עלינו במצבנו השברירי.


בדרכה, הכחשה עוזרת לכם לשרוד את האובדן שלכם. למרות שלא תרצו להישאר בשלב הזה לנצח, יש תקופת חסד מסוימת שהכחשה נותנת לכם – קצת יותר זמן לשמור מרחק מהרגשות הכי עוצמתיים שלכם, כשאתם מתחילים להתאושש מההלם של האובדן.


2. כעס

רבים מאיתנו מתנגדים להרגיש רגשות כמו כעס, אבל הם חלק נורמלי וההכרחי מתהליך האבל. הכעס שלנו עשוי להיות מופנה כלפי כל אחד שהיה מעורב במוות של האדם היקר לנו: הרופאים שאנחנו חושבים שלא עשו מספיק כדי להציל אותו, בני משפחה שאנחנו מרגישים שלא נתנו את הכבוד הראוי, או חברים שלא חיבקו אותנו כשהיינו זקוקים להם.


אנחנו יכולים אפילו להרגיש כעס כלפי האדם שאיבדנו על כך שעזב אותנו, או כלפי עצמנו על חוסר היכולת שלנו להציל אותו. זכרו שחלק מהכעס הזה נובע מהאהבה העמוקה (או רגשות עוצמתיים אחרים) שהיו לכם כלפי האדם שאיבדתם, ושתעברו את השלב הזה בבוא העת.


3. מיקוח

אם האדם היקר לכם היה חולה לפני שנפטר, אולי הייתה לכם תקופה של מיקוח כשנודעה לכם האבחנה שלו וכשצפיתם במצבו מדרדר. אולי חשבתם, "בבקשה קח אותי במקום", או שאולי התמקחתם בשביל עוד זמן.


מחשבות כאלו לרוב ממשיכות גם לאחר האובדן. אתם אולי תחשבו על המוות פעמים רבות עם עצמכם, ותתהו אם היה משהו שיכולתם לעשות אחרת, או אם הייתה דרך כלשהי שיכולתם למנוע את הבלתי נמנע. שלב המיקוח הולך יד ביד עם אשמה, וזה יכול להיות החלק הכי קשה באבל עבור רבים.


אם אתם מזהים את עצמכם בשלב הזה של האבל, נסו להיות עדינים עם עצמכם. אתם לא אשמים במותם של יקיריכם.


4. דיכאון

דיכאון הוא השלב שעבור רבים מאיתנו הכי מזוהה עם אובדן של אדם אהוב. אבל, עם כמה שדיכאון יכול להכאיב, הוא סימן שאתם חווים את האובדן שלכם בהווה, ובאופן מלא יותר מאשר בשלבים הקודמים של האבל.


למרות שזהו שלב שאנשים רוצים לעבור מהר יותר, אם אתם יכולים להרגיש את העצב שלכם, זה אומר שהתחלתם את התהליך של קבלת האובדן שלכם. אתם כבר לא מכחישים, מתמקחים עם זה, ולא תקועים בכעס שלכם.


תנו לעצמכם להרגיש את הצער על האובדן הזה כמה שאתם יכולים. חשוב לא לברוח מההרגשה הזו, היא חלק טבעי ונורמלי מהאבל.


5. קבלה

קבלה היא שלב שחלק מהאנשים לעולם לא מגיעים אליו, למרבה הצער, בייחוד אם הם לא מרשים לעצמם לחוות את כל הרגשות האחרים שבאים קודם לכן.


זה יכול לקחת שנים להגיע למקום של קבלת האובדן של מישהו שאתם אוהבים, אז תנו לעצמכם את הזמן הזה. קבלה של המוות של מישהו לא אומרת שאתם מצדיקים אותו או הופכים אותו ל"בסדר". אתם פשוט מקבלים אותו כמציאות וכמשהו שאתם לא יכולים לשנות.


אף פעם לא תשכחו את האדם שאיבדתם, והאבל שלכם תמיד יהיה שם במידה כזו או אחרת, אבל למדתם להתמודד, לצמוח ומצאתם דרך לחיות בלעדיו.



אל תתאבלו לבד, הושיטו יד אם אתם צריכים עזרה כדי להתמודד


הבנה של שלבי האבל לאחר אובדן יכולה להיות משחררת עבור אנשים רבים כיוון שהיא נותנת להם מעין מפת דרכים להבנת הרגשות השונים, העוצמתיים והמסובכים שהם מרגישים.


עם זאת, קשה מאוד לעבור את תהליך האבל לבד. אתם אמורים להיתמך על ידי משפחה וחברים כשאתם עוברים דרך השלבים האלה. עבור רבים מאיתנו, עזרה מקצועית היא מועילה ואף הכרחית בתהליך העיבוד של החוויה הקשה הזו.


מעל לכל, באיזה שלב של האבל שאתם חווים, ובאיזה סדר שלא יהיה, הרגשות שלכם תקפים ומובנים. קחו את הזמן שלכם במעבר דרכם, וזכרו שהדרך הטובה ביותר להחלים היא לתת לעצמכם לחוות את הרגשות שלכם בצורה מלאה ככל האפשר, בלי שיפוטיות, ועם עזרה מסורה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page