top of page
  • עומרי שדה פסיכולוג קליני

אשליות בקבלת החלטות

עודכן: 27 ביולי 2023

קבלת החלטות יכולה להיות תהליך מאוד ישיר – אתם יודעים מה אתם רוצים ובוחרים במה שמקדם אתכם בכיוון הזה. עם זאת, קבלת החלטות יכולה להיות מסובכת כשאין בהכרח בחירה נכונה, רק אפשרויות שונות. אם אתם מוסיפים למשוואה הזאת גם חרדה, אז קבלת החלטות יכולה להיות מאוד מלחיצה.



איך אתם מחליטים?


בחינה של האופן בו אתם מקבלים החלטות יכולה להיות יעילה, בייחוד כשאתם לא בטוחים מה לעשות, או כשאין בחירה ברורה או נכונה. זו שאלה שנכון לשאול:


"איך אתם מחליטים מה לעשות כשאתם לא יודעים מה לעשות?"


למרות שזו שאלה נחוצה לשאול, אנחנו לרוב לא שואלים אותה או חושבים על זה, אנחנו פשוט ממשיכים בחיינו ומקבלים החלטות. זה בסדר גמור כשהכל הולך טוב ונראה שהבחירות שלנו עובדות בסך הכל. אבל, אם אנחנו מסתבכים עם קבלת החלטות, או מקבלים החלטות גרועות, אז חשוב לבחון את השאלה הזו.


לכל אחד יש את הדרך שלו לקבל החלטות והדברים שמשפיעים על הבחירות שלכם עשויים לכלול חלק או את כל הדברים הבאים:


  • חשיבה על המטרות שלכם – לאן אני רוצה להגיע?

  • חשיבה על הערכים שלכם – מה חשוב לי כאדם?

  • בחינה של גורמים מעשיים – זמן פנוי, משאבים, יכולת כלכלית.

  • בחינה של היתרונות והחסרונות הפוטנציאליים.

  • חשיבה על אנשים אחרים המעורבים, ומה הרצונות שלהם, או איך הבחירה תשפיע עליהם.

  • איך אתם מרגישים? מצב רוח, אנרגיה, מוטיבציה.



חרדה דורשת ודאות


הרשימה הזו והשפעות אחרות יכולים להנחות את ההחלטות שאתם מקבלים. עם זאת, כשחרדה מתחילה להתערב בתהליך ומתחילה לדרוש ודאות מהבחירות שאתם עושים, היא יכולה להפוך את ההחלטות הפשוטות והקטנות ביותר למאתגרות. חרדה רוצה שתהיו בטוחים שאתם מקבלים את ההחלטה הנכונה, שאתם לא הולכים להתחרט על כך, ושאתם לא הולכים להיות אחראים לתוצאות שליליות שעשויות לבוא. חרדה תזכיר לכם החלטות קודמות שקיבלתם שלא הצליחו כל כך, ומקרים בהם נראה שלא בחרתם את הבחירה הנכונה. היא תזכיר לכם לגבי אנשים אחרים שאתם מכירים או שמעתם עליהם שקיבלו החלטות גרועות, והתוצאות הנוראיות שהגיעו בעקבות זאת. היא תשתמש במידע הזה כהוכחה לחיזוק הצורך בוודאות.


בזמן שחרדה מנסה להגן עליכן ממשהו רע שיקרה, הבעיה היא שהחיים מלאים בחוסר ודאות, כל התחומים בחייכם מלאים בחוסר ודאות, כולל התחומים החשובים ביותר. למשל: מערכות יחסים, הורות, קריירה, התנהלות כלכלית ואחרים. חרדה דורשת את הבלתי אפשרי, כשלמעשה אין כל דרך שבה אתם יכולים לדעת מראש שהזוגיות שאתם מתחייבים אליה תצליח ותחזיק מעמד. אתם יכולים להרגיש בטוחים יחסית בזמן מסוים, אתם יכולים לבחון את הדברים בהווה, למשל: שהקשר חזק, קרוב, תומך וכדומה. אבל אתם לא יכולים לדעת בוודאות שהוא יסתדר. חרדה יכולה להגיד לכם שאולי זה לא יעבוד, שאולי יש מישהו אחר שם בחוץ שאתם צריכים להיות איתו, שאתם עושים פה טעות. היא גם יכולה להגיד לכם שמשהו רע עלול לקרות לבן/בת הזוג שלכם, כמו מחלה או תאונה, משהו שעשוי לקחת אותם מכם, אז זה מסוכן מדי להיכנס למחויבות הזו.



המחיר של צורך בוודאות בקבלת החלטות


אם הקריטריונים שאתם משתמשים בהם כשאתם מקבלים החלטות בחייכם הם הרגשת ביטחון או רוגע, או אם חרדה מופיעה פתאום בתחומים מסוימים בחייכם, זה יכול להיות בעייתי. אם אתם כן משתמשים בקריטריונים האלה אז זה יכול להועיל לבחון את ההשפעה שיש להם. איך הם משפיעים על תחומי החיים השונים שלכם?

אלה מספר דוגמאות לאופן בו הצורך להסיר כל חוסר ודאות או ספק יכול להשפיע על תחומים בחיים:


זוגיות:

  • להישאר ביחד או להיפרד?

  • לעבור לגור ביחד?

  • להתחתן?

  • להביא ילדים?


עבודה והשכלה:

  • ללכת בדרך שההורים מצפים ממך או לא?

  • להחליף עבודה או להישאר?

  • אני הולך להצליח ולהתקדם בעבודה הזו או להיכשל?



לנסות לתת לחרדה את הוודאות שהיא צריכה יכול להיות מתיש


לנסות לתת לחרדה את הוודאות שהיא דורשת יכול לבוא לידי ביטוי במאמצים ואסטרטגיות שונות שאתם מפעילים כדי להשיג זאת. אלה יכולים לכלול: דאגות, ניתוחים חוזרים ונשנים של יתרונות/חסרונות, חיפוש אחר אישורים, חיפוש מידע וחקירה נרחבת, דחיינות, הימנעות ובדיקות רבות.


הבעיה במאמצים האלה היא שבזמן שהם עשויים להרגיש כמועילים באותו רגע או בטווח הקצר, הם למעשה יוצרים יותר שאלות מתשובות ויותר ספק וחוסר ודאות. כשזה קורה, אתם צריכים להשקיע מאמצים רבים יותר כדי לענות על השאלות החדשות שנוצרו, ואז אתם תקועים במעין מעגל אכזרי. גם אם הגעתם להחלטה, סביר שאז תתחילו להטיל בה ספק ולחזור שוב ושוב על תהליך קבלת ההחלטה.


ככל שאתם נתקעים יותר במעגלים האלו, כך תרגישו יותר משותקים סביב קבלת החלטות, שאינכם מסוגלים לבחור, או לקבל את ההחלטה שתהיה הכי פחות מפחידה. הבעיה בקבלת החלטות באופן הזה היא שההחלטות שמתקבלות הן לא בהכרח הכי מספקות, טובות או מעשירות. המאמץ המושקע בקבלת ההחלטות יכול להיות שוחק, מייאש ולהגביר את החרדה סביב קבלת החלטות. ככל שחרדים יותר, כך מנסים להימנע מקבלת החלטות, למשל על ידי הישארות באזור הנוחות שלכם, או בלבקש מבן/בת הזוג שלכם להחליט, ואז לא תהיו "אחראים", במקרה שדברים לא יסתדרו.



קבלת החלטות ו CBT


למרות שחשוב לשים לב ולהכיר ברגשות, הם לא המקור היחיד למידע בקבלת החלטות, ולרוב לא המקור הטוב ביותר. פרט לחרדה, רגשות כמו אשמה, כעס ועצב יכולים להשפיע באופן לא מועיל על הבחירות שאתם עושים, אם הם ההשפעה היחידה או העיקרית.


בטיפול CBT, אנחנו מסתכלים על דרכים להיות מסוגלים לקחת צעד אחורה ולהפסיק את המאבק עם חרדה והצורך בודאות, מבלי להתכחש לקיומה של החרדה. אנחנו רוצים להשתמש במקורות מידע נוספים, למשל: בערכים שלכם, במטרות שלכם, במצב החיים הנוכחי (פיננסי, מחויבויות שונות) כדי לעשות בחירה חכמה יותר, וכדי לרכוש את המיומנות להתמודד עם הספק וחוסר הודאות כשמקבלים את ההחלטות.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page